יום רביעי, 19 בדצמבר 2012

מהלך השיעור וכל הסיפור (פוסט ראשון. ever)



מערך השיעור וכל הסיפור / החוק הפיזיקלי של מדעטק

( נכתב ב 25.12.10 בין 2 ל-4 לפנות בוקר, כחלק ממייל לאחד האנשים המדהימים שזכיתי לפגוש, שנענה בחפץ לב לכל הגחמות שלי ובתמורה קיבל צרור הגיגים 'לסגור' את היום... וזה בעצם הבלוג הראשון שכתבתי.... איזה מיילים מתישים הם היו... D: )

...אתמול (ג') היה לי  ראיון להדרכה במוזיאון המדעטק חיפה במסגרת מלגת פר"ח. הייתי צריכה להכין לראיון מערך שיעור בן 20 דק', מתוכם למסור 5 ולהסביר על חוק פיזיקאלי כלשהו, עדיף ניסוי. אז שלשום (ב') חפרתי מבוקר עד ערב בקרבי האינטרנט בניסיון למצוא משו מוכן כי אין לי שמממץ בפיזיקה. כל מה שמצאתי זה מערכים בנויים להפליא כולל ניסויים ותרשימים בבריינפופ אבל כמובן - כל הערכים היו חסומים (ואז פתחתי במצוד כושל אחרי מנויים...) או לחלופין, דפים על דפים של מושגים שמימיים ומשמימים, נוסחאות מטורררררפות לכל מני חוקים שיותר מסבכות מאשר מבהירות ומאמרים בוויקיפדיה המקושרים למאמרים אחרים שמובילים אותך לעוד מאמר שמסביר חלקיק מושג מהמאמר הקודם שמסביר שורה במאמר הראשון... הסתבכת? אני פי 10... 


במר ייאושי, פניתי לי לחלות פניהם של גדולים. שיגעתי את כל מי שאי-פעם למד פיזיקה בעבר ובהווה... רק שיסבירו לי מושג פשוט, קטנננטן,  שאפשר להדגים בקלות, בתנאי מעבדה ביתיים והכי חשוב- שלא יצריך ממני לפתוח ספרים ווויקיפדיות. עם כל העניין הרב שלי בנושא, אין לי מושג, ולו הקל שבקלים, מי היה ארכימדס או מהו החוק של ניוטון.... 

לפי מיטב המסורת של מרפי, כל הפיזיקאים בהווה היו עסוקים עד מעל לאזניים, כל הפיזיקאים בדימוס שכחו מזמן אם אומרים פיזיקה או פיסיקה, כל התיכוניסטים במגמת פיזיקה לא מקשיבים בשיעורים ועל כל מי שיכל באמת לעזור - לא חשבתי.

מה אני אגיד לך? שכח מכל מה שידעת על פיזיקה כחקר חוקי הטבע! פיזיקה זה מתן שם כולל, מפוצץ למלאאאא תופעות ביקום בעלות סממן משותף, ותו לא!!! 
קח לדוגמא את המושג 'גרוויטציה'. גרוויטציה זהו שם כולל לכח הכובד, או בכינויו היותר עממי- כח המשיכה, שמאגד בתוכו את ההגדרה לכבידה, תופעות כמו: למה הירח לא נופל, למה קיימים גאות ושפל, למה אני לא הולכת על הראש ואתה על הרגליים, למה  לא משנה שאם אולמרט והירשזון יחליטו לקפוץ מעזריאלי- שניהם יתרסקו לאדמה באותה שנייה  ועוד אלף ואחד תופעות ומושגים. 

אז באה בת דודה פיזיקאית אחת שלי וזורקת לי פירורים כמו  " תראי, לא עולה לי עכשיו כלום... את יכולה להדגים משו על גרוויטציה ולהסביר על הירח ועל תופעת הגאות והשפל או  על צנטריפטלי..." וחושבת שאני מסוגלת לקרוא דרך הטלפון את כל התיאוריות, התרשימים, הנוסחאות והמצגות שעוברות לה בראש ולעבד את הכל לשיעורון + נסויון לפי הקריטריונים...
עכשיו שאני חושבת על זה, יש מצב שהיא וכל השאר נבהלו כשהזכרתי את המילים 'מערך' ו-'שיעור'. ללא מעט אנשים זה מעלה קונוטציות שליליות במיוחד....

מסקנה: אל תבטחו בנדיבים!  אף אחד בעולם לא יכול לעזור לך חוץ מאתה לעצמך. וה' מעל הכל, כמובן!

כשעוד הייתי בשלבי חיפוש ממש התחלתיים, עלה לי רעיון בראש לעשות מערך על חוק כלים שלובים, אבל כשחשבתי באיזה כלי בדיוק אני הולכת להשתמש כדי להדגים את זה, דחיתי את הרעיון על סף.  בערך ב-10 בלילה העבירו ברדיו שיעור של הרב שמואל אליהו. מאחר והרדיו במטבח מחובר למערכת סטריאו ולמחשב אצלי בחדר, אני ואמא שלי  (ובעצם כל הבית) חולקות יחד את ההשמעות (או שאני שומעת גרסטנר והיא מתחרפנת, או שהיא שומעת מזרחית ברדיו (או מה שמשדרים) ואני מתחרפנת...).

 קיצור, אני שקועה רובי ככולי בנסיון פיענוח של משפט מורכב במיוחד בוויקיפדיה, בוהה במילים וחושבת - ' ה', מה יהיה? תעזור לי, בבקשה! אם אני לא מוצאת רעיון אין ריאיון...' לפתע משתרר שקט בבית וקולו של הרב נישא בחלל " עמ"י ערבים זה לזה! אי אפשר לומר הייתה שריפה בחיפה, מה זה קשור אלי? בגמרא כתוב ששריפות קורת בגלל חילול שבת. כולנו צריכים להתחזק בזה! המצב בעמ"י זה כמו כלים שלובים...." 'אולי בכל-זאת? '- אני אומרת לעצמי ומתקתקת את האותיות בגוגל... בינתיים השקט בבית מתפוגג ואני בוחנת את התוצאות שהתקבלו- " כאשר שופכים מים לשני כלים המחוברים ביניהם, המים יזרמו מכלי אחד לשני עד למצב בו הם יהיו באותו הגובה - ללא תלות בצורת הכלים"….  

'ידוע, מה הלאה?', אני חושבת

" עמ"י הם כלים שלובים! "

 'פעם שניה שהוא אומר את זה....' אני מהרהרת וממשיכה לקרוא. 
בסוף הדף מופיע סרטון שמראה בהרצה איך החוק מיושם בתעלת פנמה... אחרי 7 דקות הסרטון מסתיים ובשקט מסביב שוב נשמע קולו של הרב שקורא בלהט  "עמ"י הם כלים שלובים ואנחנו צריכים תמיד לזכור את זה!!!"

 בינגו! פעם שלישית גלידה! אות משמיים!!! {אין לי מושג מה צעקתי שם...} קמתי בקפיצה, מפילה את הכיסא ומסתערת על הטלפון : 'אבא, אתה עדיין בעבודה, נכון?
 אה, לא?
 סתם, כי...
 יש מצב שאתה מביא לי מאיפשהו כמה קשים? כן, קש לשתיה...
 יופי, תודה רבה! ביי '

נגיעת אדרנלין קטנה ושוב הברק בעניים ומכונת העשייה שלי בפעולה. תוך שעה יש לי 3 זוגות של כוסות חד-פעמיים מנוקבים כמה שיותר קרוב לתחתית שקשית שרשורית כתומה מחברת בין כל זוג, והנה אני מסבירה בפאתוס על הצורך שהביא לכריית תעלת פנמה, הקושי שעלה באמצע העבודה ובעזרת הכוסות מדגימה  איך העסק עובד....

וכעת נפנה לכתיבת המערך... 
שנייה לפני שכיביתי את המחשב העברתי ללפטופ  את התוכנית והתיישבתי משועשעת, לכתוב את המערך. ככה יצא שכתבתי שורה במערך, פסקה לך וחוזר חלילה... באופן הזה, הגעתי לסוף של שניהם בסביבות 2 בלילה שמה שמהדהד לי בראש זה כל מני מושגים בלטינית ומול העניים מרצדים תרשימים וסימנים מתמטיים מעוררי פלצות...

אחסוך לך את התיאורים הצבעוניים מהראיון... כל מה שהיה יכול להשתבש לא וויתר על ההזדמנות לעשות את זה... יצאתי מהעיר שעה מוקדם מדי, פספסתי ת'אוטובוס לחיפה בחלקיק שנייה וחיכיתי להבא חצי שעה, הגעתי לטכניון חצי שעה מוקדם יותר, וחיכיתי 20 דק' נוספות למראיינת כדי לגלות שמתוך 5 נרשמים רק אני אישרתי השתתפות (השערה שלי: הם-כל הפיזיקאים והכימאים הדגולים- כולם חטפו רגליים קרות בגלל הניסוי הדבילי הזה). חצי מהביטחון העצמי שלי התנדף והתבלבלתי לגמרי! מכל ההרצאה היפה שנתתי לאמא שלי בלילה קודם, יצאו שברי משפטים מגובבים ברמה של ילדה בת 12, כל המים נשפכו מהחורים (נס שבקשתי תחתית קודם...) וכדי להראות לי שתמיד יכול להיות יותר גרוע, נאלצתי לחכות חצי שעה לאוטובוס פנימי, להפסיד אוטובוס ראשון הביתה ולחכות עוד 40 דקות לאוטובוס הבא שהתעכב בגלל איזה נרקומנית שהתמוטטה בדיוק על הרציף שלנו וסרבה לשתף פעולה עם הפרמדיקים....

נס שאנ'לא צ'כה להגיע לטכניון עד החודש הבא... המקום הזה עושה לי חלחלה!!! חוץ מהחוויות ה'נעימות' שעברתי במקום, מי שנופל לשם חושב שהוא נקלע בטעות לשטחים! גם אם תסתום את האזניים, תשמע אותם. ערבית זה הסאונד היחיד באזור. נראה לי שאני היצור החריג ביותר שאי-פעם דרך שם! 'יענו' (זה חלק מהסלנג הטכניוני) אם אחד המרצים הצטרך להדגים מה זה חוצן, כל שהיה עליו לעשות זה להציץ בחלון ולהצביע עלי מסתובבת שם זקורת אף, זוקפת  את מלוא 165 סנטימטריי כמו חייל במשמר המלכה, משתדלת להפגין בטחון ולשים פס על כל העולם...

ואחרי כל זה.... בעזרת ה' ובישועתו (רק זה...) התקבלתי! אז למי אכפת שהכל נדפק, שאין לי שמץ של מושג בפיזיקה ושהתקבלתי רק בגלל שאין להם ברירה ולא הייתה להם סיבה יותר משמעותית לדחות אותי חוץ  מעצם היותי בת חרדית ?!?!?! התקבלתי! יום שני נלך לראות מה בדיוק קורה שם ואם זה עדיין ימצא חן בעניי, אתה מוזמן בעוד חודש ומחצה לביקור במוזיאון (רוצה להיות חניך שלי? הכניסה לחניכי פר"ח חינם!). אי"ה , אני אדריך שם ביימי שני בין השעות 9:00 ל 14:00  קבוע.


-----
סוף הסיפור:
למדעטק הספקתי להגיע במשך 5 ימי שני בהם הצטרפתי למדריכים ותיקים ולמדתי על החדרים השונים במוזיאון.
בסוף היום החמישי הגעתי למסקנה שהג'וב הזה לא מתאים לי בתור בחורה חרדית. 
באותו יום התפללתי שחרית במוזיאון בפעם הראשונה. היום במבט לאחור אני חושבת, שאולי הייתי צריכה לעבור את כל זה רק בשביל תפילת שחרית במקום... מה שנקרא - לקבץ ניצוצות....

תגובה 1: